Sevimli Dostlarımız Kediler Hakkında Merak Edilenler

Kedilerin dilleri neden tırtıklı?

Kedilerin dil yapısı alışılagelmişin dışındadır. Kedilerin dilinin üzerinde papilla adı verilen kıvrık, sert ve minik dikensi yapılar bulunur. Bu yapılar, dilin orta kısmında uç kısımlara oranla daha uzundur. Dikenlerin yapısında keratin vardır. Keratin şeffaf bir yapıya sahiptir ve dayanıklı olduğu için kedilerin dilleri üzerindeki dikenler oldukça güçlüdür. Papillaların anatomik özelliklerinden biri de yapısal olarak ağız arkasına yani boğaza dönük olmalarıdır. Kedi dili üzerinde bulunan dikenler ve bu dikenlerin yapısı kedilerin hayatta kalmaları, avlanmaları ve beslenmeleri için oldukça önemlidir. Avını yakalayan kediler kemiklerin üzerindeki etleri papillalar aracılığı ile sıyırabilmekte ve avlarından maksimum besini alabilmektedir. Fakat ev kedileri için dil yapıları ne yazık ki sorun çıkarabilmekte ve yaramaz kedilerin ip yutabilme ihtimalini artırmaktadır. Bu nedenle dikkatli olunmasında fayda vardır.

Kedilerin dili antibakteriyel mi?

Bu sorunun yanıtı için kedi dilinden ziyade kedi tükürüğüne odaklanılması daha doğru bir yaklaşım olacaktır. Kedilerin tükürüğünde antijenleri nötralize eden antikorlar bulunur. Antikorlar antiseptik özellik taşımaz; bakterilerin varlığına tepki verebilirler ancak antiseptikler gibi doğrudan değil, dolaylı olarak enfeksiyonu önleyebilirler. Kedi tükürüğünde bakterilerin hücre duvarına zarar veren lizozim enzimleri bulunur. Bu enzimler kedilerin bağışıklık sisteminin bir parçasıdır ve ağız içindeki bakterilerin ölmesine yardımcı olur. Kedilerin tükürüğünde aynı zamanda doğal bir antibakteriyel ajan olarak görev yapan peroksidaz enzimi bulunur. Kedilerin tükürüğü, bakteri de içerir. Bu nedenle kedilerin dilinin ya da tükürüklerinin tam anlamıyla antibakteriyel özellik taşıdığını söylemek mümkün değildir. Kediler yaralarını yalarlar ancak bu davranış tüylerine yapışan kanı temizleyerek doğadaki avcılardan kokularını gizlemelerine olanak sağlar; yaygın kanının aksine enfeksiyonu %100 engelleyemez.

Kedilerin dillerinin yararları aşağıdakiler gibi sıralanabilir: