Kedilerimize Bir ‘Kap’ Su ve Mama Koymalı Mıyız?

Eminim her kedi sahibi gibi siz de evinizde yaşayan küçük dostlarınıza çok değer veriyor ve elinizden geldiğince onların yaşam alanlarını güzelleştirmeye çalışıyorsunuzdur. Bazen bu çaba doğrultusunda dekorasyona fazla önem verip evcil hayvanlarımıza estetik bir görünüşe sahip ama yapıldığı malzeme bakımından hayvan yaşamına uygun olmayan eşyalar alabiliyoruz. Kedi evleri, kedi yatakları, mama ve su kapları bu eşyalara örnek olarak verilebilir. Bu eşyaların yapımında kolay şekil verilebildiği, kolay renklendirildiği ve hızlı üretime olanak sağlayabildiği için sıklıkla plastik tercih edilmektedir. Her ne kadar rengarenk ve dekoratif dursalar da plastik eşyalar özellikle kedi gibi hayvanların yaşamına uygun değillerdir, önerilmezler. Bunun birçok nedeni olmakla birlikte başlıca önerilmeme sebebi kedilerin sivri tırnaklara sahip olması ve birkaç darbeyle bile kolaylıkla mama yediği, su içtiği kabı çizmesidir. Oluşan bu çiziklerde zamanla birçok mikroorganizma (özellikle bakteriler) birikir ve bu mikroorganizmalar hayvanlarımızın mamalarını ve sularını kontamine ederler.

Kedileriniz kaplarını çizmese bile plastik, lipofilik yapısı nedeniyle yağlar için adeta bir mıknatıs görevi görür. Eğer daha önce plastik bir bulaşığı elinizde yıkamayı denediyseniz yağların plastikten ne kadar zor çıktığını fark etmişsinizdir.

Plastik Kap Kullanımının Sonuçları Nelerdir ?

Yukarıda bahsettiğimiz gibi detaylı temizlenmediği takdirde mikroorganizma yuvası haline gelen plastik kaplar ile kedileriniz, mamalarını ve sularını tükettiği sırada temas haline geçerler. Bu temasın sonucunda kapta biriken mikroorganizmalar, kedilerinizi re-infekte edebilir hatta aynı kapla temas kurmuş olan diğer kedilerinize de mikroorganizmaları yayabilirler. Bunların yanı sıra kedilerin plastik alerjisi olması da sık gözlenen bir durumdur. Plastik kaplar yüzünden kedinizin başına gelebilecek en kötü şey ise kedi aknesidir. Kedi aknesinin belirtisi sıklıkla çenede şekillenen ve komedon diye adlandırılan siyah noktacıklardır. Komedonlar nadir de olsa alt ve üst dudağın kenarlarında da lokalize olabilirler. Bu hastalık idiopatik (nedeni gösterilemeyen) bir deri hastalığıdır. Zayıf temizlenme, plastik kap kullanımı, stres, alerjenler, sebum (yağ bezlerinin salgısı) üretiminde anormallikler ya da kıl siklusunda anormallikler bu hastalığa yol açabilirler. Hastalığın iyileşme süreci ilaçlara bağlı olduğu kadar hasta sahibinin kediye olan ilgisine de bağlı olan zahmetli bir süreçtir. Hastalık; atlatılsa bile hayat boyu belirli aralıklarla tekrarlayabilmekte, hatta sürekli bir oluşum içerisinde bile gözlenebilmektedir. Tekrarlama frekansları ve şiddetleri kediden kediye farklılık göstermektedir. Hastalık çene bölgesinde komedon ve kabuk oluşumu ile şekillendiği için hayvan sahiplerinin belirli aralıklarla hayvanlarının çene bölgelerini kontrol etmeleri önemlidir.

Plastik Kap Yerine Ne Tercih Etmeliyiz?

Seramik, cam ya da mümkünse paslanmaz çelikten yapılmış kaplar kullanılmalıdır. Bu kaplar kedilerin tırnaklarıyla çizilememekte ve yüzeyleri nedeniyle üzerlerine yağın ve kirin yapışmasına engel olmaktadırlar. Her ne kadar plastikten daha sağlıklı kaplar kullansak da yeterince temizlemedikten sonra her eşya potansiyel bir risk faktörü haline gelmektedir.

(Bu bir gözlem ve araştırma yazısıdır. Kesinlikle teşhis, tedavi ve ilaç önerisi içermez.)

Kaynakça

- Tilley L. P., Smith F. W. K., (2008), Veteriner Hekimlikte 5 Dakikada Konsültasyon Kedi-Köpek, Nobel Tıp Kitabevleri, 410.

- Scott D. W., Miller W. H., (2010), Feline Acne: A Retrospective Study of 74 Cases, Cornell University.

- https://myplasticfreelife.com/2010/10/cat-dog-acne-from-plastic-bowls/

- https://www.thesprucepets.com/feline-chin-acne-552150