Kedilerde ve Köpeklerde Mama Değişimi

Kedimin mamasını değiştirdim normalden fazla tüy dökümü olmaya başladı, neden? Evde yapılan yemeğimi köpeğime verdim kusmaya başladı, neden?

Evcil hayvanımın tüy renginde değişim var gibi sorular sorup telaşlanmadan önce kendimize şu soruyu sormalıyız: Acaba sessiz dostlarımızın beslenme düzenleri ve gerekli ihtiyaçları hakkında yeterince bilgi sahibi miyiz ? Gelin şimdi bu sorulara yanıt bulalım.

Dengeli beslenme, hayvanlara verilen mamaların; protein, karbonhidrat, vitamin ve diğer içeriklerin uygun oran, miktar ve nitelikte olmasına denir. Bu koşulların sağlanmaması durumunda ise, çeşitli hastalıklara duyarlılıkların artması, büyüme de gerileme hatta ölüm meydana gelebilir. Beslenme hastalıklarını başlıca gastrointestinal bozukluklar (kusma, diyare, gaz oluşumu, kaprofaji...), pankreas hastalıkları, karaciğer hastalıkları, hiperlipidemi, diabetes mellitus şeklinde çoğaltabiliriz.

Kusma: Köpeklerin kusması, midelerine uyum sağlayamayan, bozulmuş yiyecek tüketimi gibi nedenlerden dolayı vücudun verdiği doğal bir biyolojik tepkidir. Kedilerde kusma denilince akla gelecek ilk şey kıl yutumudur. Diğer olası nedenler e ise mama değişimi, parazit, yabancı cisim tüketimi gibi genel başlıkta örnekleri sayabiliriz. Kedi ve köpek kusmaları, mide hastalığı olabileceği gibi başka bir hastalığın semptomu da olabilir.

Karaciğer Rahatsızlıkları: Karaciğer, pek çok fonksiyonu olan bir organ olup, karaciğerin %70’inden fazlası hasara uğradığında yetersizlik belirtileri ortaya çıkmaktadır. Karaciğer; protein, yağ, karbonhidrat, vitamin ve mineral metabolizmasında önemli rol oynayan vital (hayati) bir organdır. İkterus (sarılık), hepatomegali (karaciğer büyümesi), anterior abdominal ağrı, asites (karın bölgesinde sıvı toplanması) ve kedilerde ptyalism (tükürüğün fazla salgılanması) karaciğer hastalığında görülen spesifik belirtilerdir. Yüksek oranda sindirilebilir seviyede, sınırlı miktarda fakat yüksek biyolojik değerliği olan protein, vitamin B’den zengin, yüksek enerjili diyetler kullanılmalıdır. Amonyak seviyesinde yükselme olursa protein bakımından kısıtlama artırılmalıdır.

Gaz Oluşumu: Sindirim enzimlerinin eksikliği veya besin maddelerinin absorbsiyonundaki yetersizlik durumunda, besin maddelerinin fermantasyonu ve bunu takiben gaz oluşumu kaçınılmazdır. Soya fasulyesi, baklagiller, patates, buğday, lahana, süt ve fazla miktarda verildiğinde kırmızı et gibi bazı yemler flotusa (gaz oluşumu) neden olur. Az yağlı, lifli ve yüksek oranda sindirilebilir diyet verilirken soya, süt ve sebzelerden sakınılır.

Ayrıca nutrisyonel eksiklere ilave olarak:

-L-arjinin eksikliği: Kedilerde astıma yol açabilir.

-Soya: Kedilerde hipertirodizm için risk faktörlerindendir.

-Selenyum eksikliği: Köpeklerde hipotirodizmin etiyolojisinde rol oynar.

-Fenilalenin ve / veya tirozin eksikliği: Kedinin tüy yapısındaki kızarıklık bu yapıların eksikliği sonucu oluşabilir.