Kedilerde ve Köpeklerde Akut Böbrek Yetmezliği

Böbrekler, vücudun boşaltım sisteminin ana organıdır. Çalışamaması durumunda hayati sistemin aksamasına sebep olacak ve ciddi sonuçlar doğuracaktır.

Gelin, hep beraber patili dostlarımızda sıklıkla gördüğümüz ve gözden kaçırabildiğimiz akut böbrek yetmezliğini inceleyelim.

Akut Böbrek Yetmezliği

Hızla ilerleyen (saatler veya günler içerisinde olabilir) ve böbrek fonksiyonlarının akut olarak bozulmasına yol açan bir durumdur. Böbreğin metabolizmadaki filtre etme görevi aksadığından vücuttaki sıvı dengesinde ve elektrolit miktarında anormallikler yaşanır. Bu, çeşitli hastalıkların sebebi olabileceği gibi birçok hastalığa da sebebiyet verebilir.

Kedinizde ve köpeğinizde aşağıda bahsedeceğimiz semptomları görüyorsanız veya ABY’den şüpheleniyorsanız hızla hekiminize başvurun. Kronik böbrek yetmezliği başta olmak üzere tehlikeli hastalıklardan dostunuzu koruyun.

Akut Böbrek Yetmezliğine Neler Sebep Olabilir?

Çeşitli fiziksel travmalar, bulaşıcı ajanlar veya sistemik hastalıklar, iskemi (Bölgeye kan gitmemesi durumudur; halk arasında pıhtı atmak şeklinde kullanıldığı da olur.) gibi sebepleri vardır. Günümüz klinik tıbbına göre en yaygın nedenler toksinlere maruz kalma, genetik ve kötü beslenmedir.

Nefrotoksinler: Kedi ve köpeklerimiz için zararlı birçok gıda bu sınıftadır. Kedilere verilmemesi gereken yiyecekler için buraya tıklayınız! Köpeklere verilmemesi gereken yiyecekler için buraya tıklayınız!

Örnek verecek olursak, etilen glikol, kediler için zambakgiller bitkileri, köpekler için üzüm, melamin, NSAID sınıfı ağrı kesiciler, aminoglikozitler vs. (Parasetamol sınıfı ağrı kesiciler, nurofen vb. yangı gidericiler) patili dostlarımız için toksiktir.

Bulaşıcı Ajanlar: Leptosiporozis, Babesiozis, Leizmanya, Piyelonefrit

Sistematik Hastalık: Örneğin sıcak çarpması ve bunun sonucunda kuvvetli susuzluk. (Lütfen sokaktaki dostlarımız için de bir kap su ve mamayı ihmal etmeyelim!)

Kedimin - Köpeğimin Akut Böbrek Yetmezliği Çektiğini Nasıl Anlarım?

Sıklıkla görülen belirtiler şu şekildedir: Depresyon, halsizlik, dehidrasyon, iştahsızlık, kusma, üremik kötü kokulu nefes, ağızdaki ülser benzeri oluşumlar ve hipotermi.

İdrarda Meydana Gelen Değişimler Nelerdir?

Dostunuzun kumunu sık sık temizlemek hem onun tuvalet ihtiyacını daha rahat karşılaması hem de sizin idrar miktarındaki değişiklikleri gözlemleyebilmeniz açısından önemlidir. Topaklanma özelliği olan kumlar bu açıdan daha faydalıdır. Kum tavsiye yazımız için buraya tıklayınız!

Köpeklerimiz içinse onlara düzenli tuvalet eğitimi vermek ve bununla beraber tuvalet düzeni kurmak, hem sağlıkları hem de bizim gözlem yapabilmemiz açısından önemlidir. Köpeklerde tuvalet eğitimi yazımızı okumak için buraya tıklayınız!

Oligoüri (kabaca az idrara çıkma) hastalığın ilk belirtilerinden biridir. 0,5 ml/kg/saat idrar çıkışı sonrasında ise anüri olarak adlandırılan idrar yokluğu başlar. Bunun kesin nedenini ancak hekiminiz belirleyebilir. Bunlara ek olarak etilen glikol gibi bazı toksinler sık idrara çıkma durumuna sebep olabilir.

Kedim - köpeğim akut böbrek yetmezliğine yatkın mı? Hangi ırklar yatkın?

Bu hastalığa yatkın kedi ırkları Siyam, Persiyan (İran), Abyssinian, Burmese, Rus Mavisi; köpek ırkları Shih Tzu, Lhasa apso, Basenji, Shar Pei, Samoyed

Kedi - Köpeklerimizi Bu Hastalıktan Korumak İçin Neler Yapabiliriz?

Kedi ve köpeklerimizi bu hastalıktan korumak için beslenmelerine özen göstermeliyiz. Veteriner hekiminize danışarak mama seçmek, yabancı gıda vermekten kaçınmak, verilecekse de toksik olup olmadığını araştırmak en önemli konular arasındadır. İç-dış antiparaziterini yaptırmak, tedavilerini ve aşılarını aksatmayıp onları enfeksiyon hastalıklarından korumak önemlidir.

Stres gibi refah unsurları da her hastalıkta olduğu gibi önemlidir. Eğer dostunuzun bu hastalığa sahip olduğunu düşünüyorsanız hiç vakit kaybetmeden veteriner hekiminize başvurmalısınız.

Yazdıkları yazılarla, yazımda anlattıklarımı siz değerli patili dost sahiplerine daha kolay anlatmamı sağlayan Bilge TABAK ve Umut Güney ERGÜL’e teşekkür ederim.

Kaynakça

Clinical Medicine of The Dog and Cat /Michael Schaer DVM, DipACVIM (SAIM); DipACVECC, Emeritus Professor of Small Animal Medicine; Adjunct Professor in Small Animal Emergency and Critical Care, College of Veterinary Medicine, University of Florida, Gainesville, Florida, USA

Frédéric Gaschen Dr.med.vet., Dr.habil., DipACVIM (SAIM), DipECVIM-CA (IM), Professor of Companion Animal Medicine, School of Veterinary Medicine, Louisiana State University, Baton Rouge, Louisiana, USA

Köpek ve Kedilerin İç Hastalıkları Klinik El Kitabı (Revize Edilmiş 3. Baskı) Prof. Dr. Nilüfer AYTUĞ/ Prof. Dr. Nilüfer AYTUĞ, Yard. Doç. Dr. Hüseyin CİHAN, Doç. Dr. Ethem Mutlu TEMİZEL, Dr. Oya ERALP-İNAN, Dr. Zafer MECİTOĞU, Araş. Gör. Gülşah DEMİR, Dr. Sevim KASAP