Kedilerde Depresyon

Kediler ülkemizde ve dünyada en çok beslenilen evcil hayvanlar arasında yerini alır. Evcil hayvan beslemede kedilerin tercih edilmesinin birçok sebebi vardır. Şüphesiz en çok ön plana çıkan sebeplerden biri de kedilerin köpekler gibi sürekli olarak dışarı çıkma ihtiyacı hissetmemesidir. Yani en azından tuvalet ihtiyaçları gibi temel ihtiyaçlarını karşılamada dışarıya çıkmak zorunda değillerdir. Kedilerin dışarı çıkmak zorunda olmamaları da, işkolik ya da yaşam temposu yoğun olan insanların yararınadır. Hem kedilere karşı nispeten sorumsuzluk sergilememiş olurlar, hem kedi sahiplerinin vicdanları rahat olur. Fakat kimi zaman bazı evcil hayvan sahipleri kedilerinin evde uzun süre yalnız kalmasından dolayı "acaba kedim depresyona mı yakalandı" diye düşünüyor olabilir. Gelin kedi depresyonu konusuna birlikte göz atalım:

Kedilerde Depresyon

İnsanlar gibi tıpkı kediler de zaman zaman depresyona girebilir. Ancak kediler, insanlar gibi duygularını konuşarak anlatamazlar. Yine de farklı şekillerde dertlerini anlatmaya çalışırlar. Eğer kediniz olağandışı tavırlar sergiliyorsa ya da sizden korkuyorsa depresyonda olabilir. Kediniz kendini çok fazla yalıyor veya kendini hiç temizlemiyorsa, sürekli bir yerde saklanıyorsa duygusal olarak hasta olabilir. Aşırı miktarda kedi maması tüketimi, kusması ya da iştahsız olup hiç mama yememesi de depresyonda olduğunu ifade edebilir. Durduk yere etrafı yalaması, aşırı tüy dökmesi, tuvalet alışkanlığının dışına çıkması da zaman zaman görülen depresyon belirtilerindendir. Elbette bu belirtiler başka hastalıklardan kaynaklı da olabilir, o yüzden bu belirtilerden birini veya birden fazlasını gösteren kedilerin direkt depresyonda olduğunu söylemek çok zor.

Kediler Neden Depresyona Girer?

Kedilerin depresyona girmesinin sebepleri arasında taşınma gibi mekan değişiklikleri en ön sırada yerini alır. Kedilerin rutin yaşamlarını değiştirmek genelde onları depresyona sokar. Ayrıca eve başka bir hayvanın daha gelmesi, yaşam alanını paylaşmak da depresyon sebebi olabilir. Her kedide görülmesi olası olan depresyonun sebepleri elbette farklılık gösterebilir. Ancak bazıları, kedilerde görülen depresyonlarda ortak nedenler olarak görülebilir. Örneğin sahibinin vefat etmesi, kedinin başka birine sahiplendirilmek üzere verilmesi, evde tek başına çok fazla kalması, ilgi görmemesi, alışmış olduğu yaşam koşullarının değişmesi, sevdiği mamayı yiyememesi, evdeyken sokağa bırakılması ya da sahibini uzun süre görmemesi ortak depresyon nedenleri arasında yer alır. Bu bakımdan bireylerin dikkatli davranması gerekir.

Kedilerde Depresyon Belirtileri Nelerdir?

Depresyon dönemine giren kedilerde bazı durumlar kendini oldukça elli eder. Bu durumları gözlemleyerek kedilerinizin depresyon yaşayıp yaşamadığını anlayabilirsiniz.

· Çok yemek yeme veya hiç yemek yememe

· Saldırganlık

· Mutsuzluk

· Uzaklaşma hali

· Isırma

· Tırmalama

· Tuvalet alışkanlığının değişmesi

· Tüy dökülmesi

· Az uyuması

· Çok uyuması

· Sürekli gizlenmesi

· Agresif olması

· Çevresinde olup bitenlere karşı kayıtsız kalması

Bu belirtiler, kedinizin depresyonda olduğunun bir göstergesidir. Kedinizin depresyon yaşaması, daha büyük sorunlara neden olabilir. Bu bakımdan eğer kedinizin depresyonda olduğunu fark ederseniz, en kısa sürede tedavi edilmesini sağlamanız gerekir. Aksi halde depresyon dönemi çok zorlu geçebilir.

Kedilerde Depresyon Tehlikeli Midir?

Kedilerde depresyon, eğer kısa zamanda tedavi edilmezse ciddi sonuçlara sebep olabilir. Bu nedenle kedinizin depresyondan çıkmasına yardımcı olmanız şarttır. Kedilerde depresyon, onların çok yemesine ya da hiç yememesine neden olabileceğinden dolayı, sağlık problemlerine davetiye çıkarır. Bu sebeple kedilerde depresyon tehlikeli bir durumdur.

Kediler Depresyondan Nasıl Çıkar?

Kedilerin depresyondan çıkması için öncelikle, kedilerde depresyona neden olan durumların tespit edilmesi gerekir. Kedinizin depresyona girmesine neden olan durumların ortadan kaldırılması, depresyondan çıkmasına yardımcı olabilir. Kedinizin kesin olarak depresyondan çıkması için veteriner hekimden destek almak gerekli bir durumdur.

Kedilerin beslenme alışkanlarını değiştirmek, bir hastalığa yakalanıp onu size anlatmaması ve sorunun çözülmemesi hastalıkla beraber depresyona sokabilir. En doğru tanıyı koyması ve tedavi planı oluşturması için lütfen evcil hayvanınızı veteriner hekime götürmeyi unutmayın. Geçer diye ertelediğiniz küçük sorunlar daha büyük sorunlara yol açabilir. Bunun için bireylerin daha dikkatli davranmaları gerekir. Kediler depresyona girdiğinde muhakkak daha fazla şefkat göstermelisiniz. Onlara verebildiğiniz kadar sevgi verin ve ilginizi eksik etmeyin. Onlarla oyunlar oynayın ve kedilerinizi evde yalnız bırakmamaya çalışın.

Stresi Azaltın: Stres, kaygının en önemli nedenlerinden biridir ve üzerinde belirli bir kontrol seviyeniz vardır. Kedilerin strese nasıl tepki verdikleri büyük ölçüde karakterlerine, yavru kedi iken ve hatta genetik olarak ne kadar iyi sosyalleştiklerine bağlıdır. Kedilerin belirli bir yüzdesi “daha gergin” olmaya eğilimli olarak doğarlar.

Stres ve kaygıyı artırma potansiyeli olan pek çok şey bulunur, ancak kedinin çevresi listenin başında yer alıyor. Çevresel stres faktörleri arasında kalabalık koşullar, iklim, kaynak bulunabilirliği ve özellikle diğer kedilerle yaşamak ve rekabet etmek sayılabilir. Kedilere saygılı bir ortam yaratmayı deneyin.

Bir Saklanma Alanı Sağlayın: Kediler, kolayca görülemedikleri karanlık yerlerde saklanmayı tercih ederler. Ayrıca ulaşılamayan ve en kolay korunabilecekleri yerleri de severler. Kendine güvenen kediler genellikle yüksek dinlenme noktaları ararken, endişeli olanlar zemin seviyesinde saklanmayı tercih edebilirler. Sık tercih ettikleri yerler arasında yatağın altı veya diğer mobilyaların altları, bodrum katları, merdivenlerin altı, dolaplar, kutuların içi veya kıyafet yığınları bulunur.

Kediler zamanlarının %62’ sini uyuyarak veya dinlenerek geçirdiğinden, endişeli bir kediye ideal bir saklanma alanı sunarak ona yardımcı olabilirsiniz.

Yiyecek ve Eğlenceyi Birleştirin: Kediler zamanlarının %17’ sini avcılık yaparak ya da yemek yiyerek geçirirler. Hem yiyecek bulma oyunlarını kullanarak hem de evin etrafına yerleştirilmiş küçük porsiyonlarla bir hazine avı oluşturabilirsiniz. Oyun ve keşif, avlanma davranışlarını taklit eder; stres ve kaygıyı azaltabilir. Ev yapımı oyuncaklar kedileri keşfetmeye motive eder ve oyuncakları döndürmek yenilik ve ilgiyi artırır.

Doğal Kaygı Giderici: Başka bir seçenek de kedinizin kaygısını hafifletmek için koku ve doğal ilaçlar kullanmaktır. Ev içinde difüzör kullanmak kedi depresyonu ile savaşmak için popüler bir seçimdir. Bölgesel ve çevresel stres ile ilgili gerginliği hafifletmeye yardımcı olan sentetik bir feromondur. Evcil hayvanlar için özel olarak tasarlanmış kokuları kullanabilirsiniz. Bazı aromaterapi ürünler için, özellikle de evcil hayvanlara özgü değilse, dikkatli olun. Bir dizi esansiyel yağ potansiyel olarak kediler için toksiktir. Bunların bazıları çok ciddi sağlık sorunlarına neden olabilir ve bu da kedinizin kaygısını artırabilir.

Kum Kabı Deneyimini Geliştirin: Endişeli kediler kum kabının dışında dik yüzeylere püskürterek veya ıslak düz yüzeylere çömelerek idrar yaparlar. Bu en yaygın olarak bölge işaretleme davranışıdır. Kedi “sahip olunan” mülkü tanımlamak için kokuyu kullanır, diğer hayvanları uyarır veya kendisinin tanıdık kokusuyla kendini rahatlatır. Bu davranışı önlemek için, mümkün olan en iyi kum kabını sağlayın ve bunları bir alanda kümelenmek yerine çeşitli yerlerde konumlandırın. Diğer bir kural olarak kedi başına bir kum kabı sağlamak kaygıyı azaltır, çünkü böylece kaplarını paylaşmaları gerekmez. Tüm kum kapları temiz tutmak da önemlidir. Kirli bir kap uygun bir şekilde işemeyi ve dışkılamayı engelleyecek ve endişeli duygulara yol açacaktır.