Kedi ve Köpeklerde Yabancı Cisim Yutma

En son güncellendiği tarih: Şub 15

Kediler ve köpekler neden kusar? Kediler ve köpekler neden yabancı cisimleri yutar? Kediler ve köpeklerde yabancı cisim yutma belirtileri nelerdir? Kedim/köpeğim yabancı bir cisim yutarsa ne yapmalıyım? Kediler ve köpeklerde yabancı cisim nasıl teşhis edilir ve nasıl tedavi edilir? Kedilerin ve köpeklerin yabancı cisim yutmaması için ne yapmalıyız? Bu soruların hepsini sizler için cevapladık.

Canlıların vücuduna sindirim sistemi yoluyla giren, vücudun sindiremediği ve vücutta komplikasyonlara (yan etki) neden olan cisimlere yabancı cisimler denir. Kliniklerde oldukça sık rastlanan ve hayvan sahiplerini korkutan yabancı cisim yutma vakası, çoğu zaman bizimle yaşayan sevimli dostlarımızı ve dolaylı olarak da bizi mağdur edebilir.

Bu vakanın nedeni, kimi zaman meraklı olan kedi ve köpeklerin merakını gidermek ve tanımak için ağızlarında oynarken yuttukları boncuk, lastik, toka, ip, iğne gibi cisimler; kimi zaman oyuncu yavruların oyun oynarken veya dişlerini kaşırken yuttukları oyuncak, top gibi cisimler; kimi zaman da beslenme sırasında veya köpeklerdeki kemirme davranışı sırasında yutulan tavuk kemiği gibi keskin ve sivri cisimler olabilir. Acil müdahalenin çok önemli olduğu bu vakalarda hasta sahibinin bilinçli ve hızlı olması hastada ciddi komplikasyonlar oluşmadan vakanın atlatılmasını sağlar. Geç kalındığı takdirde ise sevimli dostlarımızda ciddi sorunların oluşması ve hatta can kaybı ne yazık ki kaçınılmazdır.

Kedi ve Köpeklerde Yabancı Cisim Yutma Belirtileri Nelerdir?

Kedimiz veya köpeğimizin gözümüzün önündeyken yabancı bir cisim yuttuğunu görmek bizim için bir şanstır. Ne olduğunu görmüş oluruz ve hayvanımızı acilen veteriner hekime götürüp ne yapılması gerekirse yapılmasını sağlarız. Fakat yabancı bir cisim yuttuğunu göremediysek bu durumu nasıl anlarız?

Sürekli öğürme ve kusma, aşırı derecede salivasyon (tükürük salgısı), huzursuzluk, iştahsızlık, ilk zamanlarda ishal daha sonra tıkanmaya bağlı olarak kabızlık, dışkılarken zorlanma, sürekli miyavlama ve havlama gibi önemli belirtileri vardır. Bu belirtiler, olayın üstünden geçen zamana ve yabancı cismin gastrointestinal (sindirim) kanalda obstrüksiyon (tıkanma) oluşturduğu bölgeye göre de değişiklik gösterir. Örneğin tıkanma özofagus (yemek borusu) bölgesinde ise regurgitasyon (besin veya suyun mideye varmadan kusulması) görülür.

Yabancı cisimler çoğu zaman sindirim kanalında tıkanmaya neden olur ve tıkanan bölgede doku hasarına sebebiyet verir. Vakalarda ise tıkanmalar daha çok intestinal (bağırsak) kanalda oluşur. Yabancı cisim bağırsaklarda gerginliğe, mukoza (bağırsak duvarı) hasarına, düğümlenmeye ve hatta nekroza (doku ölümü) neden olabilir. Yabancı cismin şekline ve keskinliğine bağlı olarak da dokularda perforasyon (delinme) görülebilir. Kırıldığında bir bıçak kadar keskin olan tavuk kemiğine bağlı olarak özellikle köpeklerde yemek borusu delinmeleri oldukça sık rastlanılır. Sindirim kanalında bir delinme olursa da sindirim kanalındaki içerik karın boşluğuna sızar. Buna bağlı olarak da peritonitis dediğimiz karın zarı iltihabı oluşur.

Bu durumlara ek olarak sekonder (ikincil) belirtiler oluşur. Yabancı cismi yutan evcil dostumuz sürekli kusar ve iştahı olmaz, iştahı olsa dahi yediği mamayı ve içtiği suyu kusar. Kusma sonucu vücutları su ve elektrolit kaybeder. Bunun sonucunda ise dehidrasyon görülür.

Kedi ve Köpeklerde Yabancı Cisim Yutma Vakası Nasıl Teşhis Edilir?

İlk olarak böyle bir durumda veteriner hekime verilen anemnez (hasta bilgisi) çok önemlidir. Özellikle bu tür vakada evde kaybolan bir eşya var mı dikkatli olarak bakılmalı, varsa acilen veteriner hekim bilgilendirilmelidir. Düzgün verilen anemnez bizi doğru teşhis yollarına ve doğru teşhise götürür.

Belirtilere bakılarak yabancı cisimden şüphelenilen kedi veya köpekte ilk olarak elle muayene yapılır. Bazı cisimler vücut dışından elle hissedilebilir veya bu cisimden rahatsız olan dostumuz bu dokunmaya karşılık ağrı nedeniyle tepki gösterebilir. Özellikle kedilerde görülen dil köküne ip dolanma vakaları da göz önünde bulundurularak hastaların ağız içi de kontrol edilmelidir.

Tam teşhis için ise radyografi, ultrasonografi, endoskopi ve kolonoskopi cihazlarından yararlanılır. Yutulan madde metal ise radyografide oldukça kolay gözükür fakat metal değil ise görüntülemede biraz zorluk çekilir. Böyle durumlarda hastaya kontrast madde içirilir ve yabancı cismin olduğu yer belirlenir.

(köpeğin yuttuğu plastik top parçası)

Müdahale ve Tedavi

Teşhis koyulduktan sonra tedaviye hızlıca geçilmelidir. Müdahaleden önce yutulan yabancı cismin nerede olduğu, şekli ve pozisyonu iyice belirlenmelidir. Çünkü bu müdahalenin şeklini belirler. Eğer cisim dışkılama yöntemiyle çıkarılabilecek durumdaysa dışkıyı yumuşatmaya yarayan ilaçlar ile medikal tedavi yöntemine başvurulur. Bu tedavi yönteminde ise yabancı cismin sindirim kanalındaki hareketi kontrol edilmelidir. İlerleme istenilen şekilde değilse cerrahi yöntemlere başvurulur. Yabancı cisim kesici-deliciyse, dışkılama yoluyla atılamayacak durumdaysa, kusmukta ve dışkıda kan görülmüşse cerrahi müdahaleler tercih edilir ve bu müdahalenin acil bir şekilde yapılması çok önemlidir. Bunun yanında enfeksiyon riskine karşı kan tahlilleri yapılmalıdır. Kan tahliline bakılarak gerekli medikal tedavi acilen veteriner hekim tarafından yapılmalıdır. Kusmadan kaynaklı sıvı ve elektrolit kaybını göz önünde bulundurarak sıvı ve elektrolit desteği de sağlanmalıdır.

Operasyon sonrası ise evcil dostlarımızın diyetine, bandajlarına, dışkılamasına ve yüksekten atlamak gibi dikişlere zarar verecek hareketlerden de korunmasına dikkat edilmelidir.

Sonuç

Biz hayvan sahipleri, evcil dostlarımıza karşı sorumluluklarımız sadece önlerine su kapları veya mama kapları koymak değildir. Aynı zamanda onları tehlikelere karşı korumak da bir sorumluluğumuzdur. Tehlikelerden bir tanesi de yukarıda sizler için ele aldığımız ve sıkça karşılaştığımız yabancı cisimlerdir. Bu tehlikeye karşı bizim yapmamız ve bilmemiz gereken şeyler vardır. İlk olarak evcil dostlarımızın meraklı olduklarını bilmemiz gerekir. Bu yüzden evimizde onların yutabileceği zararlı eşyaları ortadan kaldırmamız gerekir. Oyuncak seçiminde oldukça dikkatli olmalıyız. Kemik gibi keskin yiyecekler vermemeliyiz. Evimizdeki eşyaları sürekli kontrol etmeliyiz. Yukarıda anlattığımız belirtileri evcil dostlarımızda gördüğümüzde acilen veteriner hekime danışılmalıdır. Hekime iyi bir anemnez verilmelidir. Yabancı cisim teşhisi konulursa da cismin ne olduğu belirlenmelidir ve ona göre bir yol izlenmelidir. Bu şekilde iyi bir tedavi süreci geçirilir ve köpeğiniz veya kediniz sağlığına en kısa sürede kavuşur.

Unutmayın siz ne kadar dikkatli olursanız, tehlikeler de dostlarımızdan ve sizden uzak olur.

Patili ve sağlıklı günler dilerim.

Kaynakça

1)https://www.petburada.com/blog/icerik/kedi-ve-kopeklerde-yabanci-cisim-yutma

2)http://dostveteriner.com/extrasayfalar-kedi-ve-kopeklerde-yabanci-cisim-yutma.html

3)http://www.medicapet.com.tr/kedi-ve-kopeklerde-yabanci-cisimlerin-yutulmasi.html