Kedi ve Köpeklerde Kızgınlık Davranışları

Kedim neden evin belli bölgelerine idrar yapıyor, köpeğim neden çok agresif tavırlar sergilemeye başladı gibi sorular soruyorsanız evcil hayvanınız östrus (kızgınlık) dönemine girmiş olabilir, peki östrus nedir? Östrus hayvanların çiftleşme davranışı gösterdiği döneme verilen addır.

Kedilerde Görülen Kızgınlık Davranışları Nelerdir?

Dişi kediler genellikle bu dönemde normalden fazla miyavlama, poposunu ve kuyruğunu kaldırma, arka ayaklarla sürünme hareketi gibi davranışlar sergilerler. Dişi kedilerin aksine erkek kedilerde kızgınlık belirtileri biraz daha farklıdır. Sinirli bir ruh hali, etrafa koku bırakma, idrar püskürtme gibi davranışlar sergilerler. Kediler genellikle altı aylık oldukları zaman kızgınlık davranışı gösterirler. İlkbahar ve sonbahar mevsimlerinde kızgınlık gösterirler, ortalama bir hafta sürer.

Köpeklerde Görülen Kızgınlık Davranışları Nelerdir?

Köpeklerde de, kızgınlık dönemine girdiği zaman, aynı kedilerde olduğu gibi davranış ve tavırlarında önemli, dikkat çekici değişiklikler fark edilir. Genellikle agresif davranış, yemek yeme konusunda isteksizlik, içe kapanıklılık gibi çeşitli davranışlar dikkat çekicidir. Dişi köpeklerde dikkat çeken davranışlar ise genital bölgeyi yalama, kanama (proöstrus kanaması), huzursuz ve sinirli davranış şekilleri dikkat çekicidir. Erkek köpekler, dişi köpekler gibi kızgınlık dönemine girmez fakat yakınlarından dişi bir köpek geçtiğinde hormonların (kortizol ve testosteron) artışı nedeniyle daha agresif hale gelebilirler. Köpekler yılda bir veya iki kere kızgınlık dönemine girer ve ortalama üç hafta sürer. Pek çok ırkta köpekler altı aylık olduklarında kızgınlık davranışı gösterirler.

Kısırlaştırılan kedi/köpeğimiz, kızgınlık içerisindeyken gösterdiği davranışları bir daha gösterip tekrarlamazlar ayrıca kısırlaştırma sevimli canlarımızı rahim, meme kanseri gibi pek çok hastalıktan korur ve kısırlaştırılan hayvanlar sosyal hayata daha uyumludur.