Kedi Enfeksiyöz Peritoniti, Feline Infectious Peritonitis (FIP)

Güncelleme tarihi: Şub 15

Kedi enfeksiyöz peritoniti, Feline CoronaVirus (FCoV) sebebiyle kedilerde meydana gelen ölümcül, viral bir hastalıktır. Feline CoronaVirus ile enfekte olmuş kedilerin %5 ila 10'unda FIP görülür.

FCoV' un iki adet serotipi bulunur. FCoV serotiplerinin ikisi de FIP etkeni olabilir. Genelde avirulent, yani herhangi bir semptom, hastalık yaratmayan FCoV varyantları Feline Enterik CoronaVirus olarak adlandırılır. Ancak FCoV ile enfekte olmuş kedilerin %5-10'unda bu virüs varyantı, mutasyona uğrayıp Feline Infectious Peritonitis Virus (FIPV)' a dönüşür ve enfeksiyon FIP' e evrilir. Bu sebepden dolayı FCoV ile enfekte olan kedilerin hepsinde FIP görülmez.

Enfeksiyonun seyri, hayvanın yaşına ve bağışıklığının güçlülüğüne bağlıdır.

FIP zoonoz bir hastalık değildir. Kedilerden insanlara bulaşmaz. Yalnızca aynı ortamda, yakın temasta bulunan kediler; solunum yolu, ağız yolu, idrar veya dışkıya temas ile enfekte olabilirler. FCoV, enfekte anneden yavruya plasenta yoluyla da geçer. Dolayısıyla yeni doğmuş yavru kedilerde de bu enfeksiyon görülebilir. Gebelik sırasında anne kedi, FCoV ile enfekte olmuş ise, bu virüsler yavrulara da geçer.

Virüsler immün sistem hücresi olan makrofajların içine girerler ve bu şekilde taşınarak organlara ulaşırlar. Vücut, bu enfeksiyona karşı bir yanıt oluşturur ve oluşan yanıt sonucunda fibrince zengin sıvı, hücreler arası boşluğa dolar. Bu fibrince zengin sıvı, FIP' in karakteristik özelliklerindendir.

Enfekte kedilerde klinik bulgular şu şekildedir:

• Kilo kaybı

• Düşmeyen ateş

• Halsizlik

• Oküler (gözle ilgili) veya nörolojik anomaliler de bazı vakalarda görülebilir.

FIP'in üç formu bulunmaktadır:

• Effüzif (yaş) form

• Granülomatöz (kuru) form